Förskoleklasselever på Kvarnbackaskolan

onsdag 10 oktober 2012

Väcka nyfikenhet

Jag har mest använt olika "spel" på lärplattan för att kanske mer stilla nyfikenheten kring den i klassen. För jag behöver definitivt inte väcka den. Hos mig kan det vara strid om vem som ska få använda den så jag har lista i klassrummet där vi prickar för. Det är väl fortfarande nyhetens behag. Barnen har fått jobba ensamma eller två och två med t ex Moji.(träna klockan) som både jag och dom tycker är bra. Fishgame är också väldigt populärt. Speciellt bra när tiokompisarna behöver övas ännu mer, men nu i tvåan också öva högre tal. Med tanke på hur min grupp ser ut så har vi ännu inte provat typ Sockpuppets eller Rita sagor men vi ska. Men jag behöver göra det med i mindre grupper.  
Jag har en liten pojke i min grupp som jobbar mer på plattan än de andra för att han behöver det och idag var första gången som inte kamraterna kommenterade "varför ska han få igen". Tror de börjar förstå och alla har ju hunnit prova ett par gånger var nu. 
Nu är det nog dags för lite annat. 
En annan sak: jag tycker det känns riktigt bra att säga "lärplattan". Det ger tydlig signal om vad det handlar om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar