Förskoleklasselever på Kvarnbackaskolan

Deltagare - Grundskola

Deltagare och deras inriktning
Började arbeta med lärplattorna ht 2011 & vt 2012


Kerstin Welff - Welandersborg och Laxne specialpedagog
Vickie Wiik-Hansen - Kvarnbacka F-5
Weronika Pettersson - Kvarnbacka F-5
Vi har tittat på olika matte-appar för de yngre barnen och för de som behöver träna automatisering där tal och svar ligger inom heltalsområdet 0-20, samt i ett något utvidgat talområde. Några av dem innehåller träning i de fyra räknesätten.
Vi har också tittat på några appar där man tränar klockan.
Vi har arbetat med att organisera skolans iPads så att samma appar finns på lärplattorna och att de ligger i en likadan samlingsmapp med samma namn.
Vi berättar här kortfattat vad vi kommit fram till vad gäller de som vi tyckte var bäst.
Nomp fördelar:
·        ren bakgrund, avskalat
·        inga ljud
·        gott om inställningar
·        enklare lästal
·        lucktal, öppna utsagor
·        klockan, analog och digital, tid
·        volym
·        längd           omvandling mellan de olika enheterna
·        vikt
·        går att anpassa för enskild individ och läraren kan hållas informerad om vad eleven gör i Nomp

Nackdelar:
·        Ingen uppläsning
·        Klockan blir ganska snabbt svårare, nivå 3 tränar kvart i/ kvart över
 King of Math Finns i två varianter en för de yngre King of Math Junior och en för de äldre King of Math. Båda varianterna kräver att du börjar från början och sedan ökar svårighetsgraden nivå för nivå. Junior börjar med antalsuppfattning och bygger sedan vidare uppåt. Ren och enkel bakgrund.
PopMath
Bubblor med räkneuppgifter och svar. Det gäller att para ihop rätt uppgift och svar. Här kan du träna alla fyra räknesätten och du kan ändra antal uppgifter per träningstillfälle. Bakgrunden är lugn och det är inget extremt ljud. Här kan du fortsätta att träna på samma nivå flera gånger om du vill.
Mattemums
Här äter du godis. Enkel nivå. Du kan välja mellan olika räknesätt, nummerquiz eller att packa godis i påsar. Det finns en gratisvariant och för att få tillgång till alla varianter kostar det 15 kr.
Grow your garden
Här ska du vattna blommorna i din trädgård. Varje nivå börjar med en kruka med ett skott i som blir till en lite större panta som slutligen blir till en blomma. På krukan finns det ett antal droppar som ska fyllas. Du får vattenkannor som rymmer ett visst antal droppar. Du ska klura ut hur du ska göra för att blomman ska få rätt antal droppar. Ökande svårighetsgrad.
Tio-kompisar
Den här har vi inte hunnit kollat så mycket och inte kunnat lista ut alla finesser med men den tränar bara 10-kompisar.

Anders Wolf - Freja 1-5
Ulrika Yngerlöv - Kvarnbacka förskoleklass
Anette Lindberg - Laxne klass 1-2
Anneli Bjerring - Freja 6-9
Annika Andersson - Laxne förskoleklass
Mia Zettervall - Freja 1-5
Desire Sihlen - Dansut 3-5
Kerstin Lindström - Freja 6-9
Joakim Johansson - Dansut
Daniel Dreydel - Freja särskolan
Lina Siljendal - Freja F-5
Lotta Gustavsson Kankanpää - Elevhälsan
Berit Thomsen - Welandersborg 1-5
Erica Danielsson - Welandersborg 1-5
Else Andersson - Dansut 1-5
Ulrika Windisch Levander - Dansut 1-5
Louise Gärling Brolin - Dansut 1-5
Ingela Lövenberg - Dansut 1-5
Maria Lidström - Dansut 1-5
Gunila Karlsson - Dansut 1-5
Anna Åkerlund Hjort - Dansut 1-5
Kajsa Gard - Freja 1-5
Anneli Göransson Bäckström - Freja förskoleklass
Gun-Britt Bornhede-Hovmark- Freja 6-9
Jessica Blom - Dansut särskolan
Helene Nyström - Freja Mimers
Lena Strid - Freja särskolan
Elisabeth "Ninna" Gyllin - Freja 6-9
Carol Smiles - Komvux
Daniel Borgegård Älgå - Kulturskolan

Deltagare och deras inriktning iPad 3
Började arbeta med lärplattorna mars - 2013
Margaretha Löfgren - Dansut Förskoleklass
Margret Wallentin - Dansut Förskoleklass
Monica Höög Eriksson - Dansut Förskoleklass
Elisabeth Frisk - Dansut Förskoleklass
Sammanfattning från iPad-arbetet från förskoleklass på Dansutskolan.
* vi har arbetat med koncentration/minnesträning, svenska, matematik.
* apparna vi använt är Ruby repeat, bokstavspussel och King of math.
* vi började med att alla barn hade varsin iPad med hörlurar och fick instruktion via smartboarden
 hur de skulle göra.
* vi tyckte det var ett bra sätt att starta upp. Alla fick prova samtidigt, barnen visste vad det gick ut på. Barnen har sedan kunnat jobba självständigt med dessa program.
* vi har tänkt att använda iPaden i vår uteverksamhet. Träna språklig medvetenhet och matematisk förförståelse, hjäpmedel för elever som behöver extra stöd och motivation.



Nancy Andersen - Freja Förskoleklass
Merja Thorstad - Freja Förskoleklass
Vi har inte arbetat med något speciellt ämne. Först och främst har jag och Nancy lärt oss själva hur läroplattan fungerar och sedan har barnen fått använda plattan och tränat på olika saker tillsammans med mig eller Nancy och individuellt. Till hösten har vi tänk att arbeta med sagor och då ta hjälp av läroplattan. Vi vill också lära oss mer om att använda plattan i skogen.
När man själv fått utforskat och utbytt erfarenheter från övriga kursdeltagare, har vi funnit både för och nackdelar med vissa appar. Det är väldigt lärorikt med Ipad träffarna.
Vi har använt oss av dessa appar Villa  Villekulla, Pettsson och Findus, Toca store, Moij klockan, lekplats 1-3, King of math, radioapan, Uno, Hungrig fisk, ABC tracer, skolstil,  Pirate fun mm.
Vi har också lånat e böcker på biblioteket.

Kerstin Rosenquist - Welandersborg Förskoleklass

Gunilla Keylander - Freja Fritidshem

Susanna Eriksson - Freja Fritidshem

Elinor Andersson - Welandersborg Fritidshem

Lindha-Marie Larsson - Freja Fritidshem