Förskoleklasselever på Kvarnbackaskolan

fredag 21 oktober 2011

Öva i att lyssna på olika ljud.

Idag satt jag och en pojke med paddan. Vi prövade för första gången appen "what's that sound?" . Här skall man koppla ihop rätt ljud till rätt bild. Det gick ganska bra men vissa ljud var rätt svåra för honom och även för mig. Det var till exempel om ljudet kom från en färja eller en lastbil? Vi skall pröva den fler gånger och se om det går bättre eller inte. Jag tyckte i alla fall att appen var rolig med fina bilder. Jag tror att det kan vara bra att öva på att lyssna till olika ljud och att koppla dessa till bilder, för det är inte helt enkelt eller självklart att veta hur olika saker låter eller ser ut.

1 kommentar:

  1. Låter som det här är en bra app. Håller med om att det är bra att öva i att lyssna till ljud av flera anledningar. I flera av apparna som i alla fall jag använder kommer ljudet efter att man ser en bild. Ska ladda ner den här och se hur jag kan använda den för att få fokuset åt att höra först. Bra tips!

    SvaraRadera