Förskoleklasselever på Kvarnbackaskolan

onsdag 19 september 2012

iMotion HD


Två av barnen på min avdelning satt vid paddan och undrade vad man gör med appen iMotion HD. 
Eftersom jag själv inte hunnit sätta mig in i det animeringsprogrammet fick vi ta  reda på det tillsammans.
Det blev en intressant stund kring paddan på olika vis.
Först så lärde vi oss själva tekniken i programmet, hur man tar kort och spelar upp.
Det självklara för barnen var att fota varandra när de gjorde rörelser och vilken wow reaktion det blev när vi spelade upp det snabbt.
- Det ser ut som jag simmar.
-Jag gör en breakdancer.
Barnen spelade upp sina korta filmer om och om igen, både i snabb och långsam hastighet. De samtalade och visade varandra hur de gjorde.
För mig som pedagog var det intressant att utforska appen tillsammans med barnen, utan förkunskap, i en här och nu situation.
Vid ett annat tillfälle provade vi att göra en kortfilm om att bygga en legobil. 
Vi upptäckte då att filmen kan användas som inspirations dokumentation för andra barn om man spelar upp den sakta.
Skolappar http://www.skolappar.nu/imotion/ är en bra sida om man vill veta lite mer om appen.
// Jenny
//Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar